Wednesday, July 11, 2012

RaGaM aNaK KeMBaR

Masa dak kembar kecik dulu, dugaan yang aku kena lalui ialah cabaran menjaga dua baby serentak.. Sangat-sangat mencabar kesabaran aku.... huhuhu.... Tapi saat-saat itu yang aku rindu... Sekarang nie, diorang dah besar sikit.. Dah makin senang nak jaga.. Tapi, macam-macam ragam dan kerenah yang lain pulak..

Sekarang budak-budak ni dah selalu bergaduh... Macam-macam benda yang nak digaduhkan... Aku ni dah macam tarzan dah!!! Menjerit sepanjang hari kat rumah... Hadoiii laaa...

Yang buat aku tersentuh hati... Masa cikgu taska diorang bagi report pencapaian diorang untuk setengah tahun.. Ada markah dan komen tentang semua subjek dan perkembangan sahsiah diorang..

Adik dapat semua A.. Cikgu beri komen yang sangat bagus untuk adik.. Dari segi hafazan juga, cikgu dia cakap adik cepat menghafal.. Kiranya antara yang terbaik laaa... Komen untuk kakak pulak agak biasa-biasa saja... Ada jugak yang teruk sikit.. Mungkin sikap si kakak yang agak diam sikit dan tak nak bercakap sangat kalau orang bertanya.. Bab hafazan juga kakak tak secekap adik..

Sudahnya, aku dan En. Suami berbual membincangkan perkara ni.. Si kembar masa tu tengah sibuk main sendiri.. Dah lama kami berbual, baru aku terperasan si kakak yang matanya asyik pandang-pandang jer kitorang.. Walaupun tengah main, tapi nampak jelas yang dia cuba curi-curi dengar..

Akhirnya, bila aku tegur "kenapa kakak...??" Dia terus menangis meraung macam orang yang sedih sangat-sangat.... Terus sayu rasa hati aku tau!!!! Rasa nak menangis sama jer masa tu.. Kesian dia... Aku tak nak dia tertekan bila jadi hal-hal macam ni...

Nie laaa si kakak yang manja sangat dengan mama.. Setiap kali aku lapkan badan dia lepas mandi, mesti dia akan mintak aku peluk... Dia bagi alasan "sejukkkk"... Tapi sambil peluk kuat-kuat tu dia cakap "sayyaaaaaaaanggg mama!!!

Nie pulak si adik... Dia sangat rajin dan sangat baik... Apa-apa kerja kat rumah tu, semua aku mintak tolong si adik ni... Dia tak pernah merungut atau tak nak buat... dia jugaklaa yang rajin jagakan baby Suci.. Dan rasanya dia jugaklaaaa yang nampak cerdik berbanding kakak...

Kesian jugak kat adik... Aku tak dapat nak puji dia sedangkan dia sepatutnya dapat pujian tu.. Sebab aku tak nak kakak terasa hati dan jadi tekanan pulak pada kakak...

Budak-budak kembar ni... Kalau aku puji sorang rajin.. Sorang lagi akan cepat-cepat tanya tentang dia pulak.... Camni laaa contohnya...
"Rajinnyerrr adik tolong mama...."
 Lepas tu, kakak akan cepat-cepat menyampuk...
"Mama... kakak????"
Aku pun akan cakap...
"Kakak pun rajin....."

Macam tue laaaa setiap hari... Setiap apa yang aku cakap kena sama rata untuk kedua-duanya... Sekarang ni aku dan En. Suami dah kena hati-hati pulak takut salah sorang jadi stress sebab terasa kalah atau ketinggalan dari yang sorang lagi...

Sampai sekarang ni, aku masih rasa sayu, setiapkali teringat raut muka kakak dan cara dia menangis hari tu.... Kesian sangat-sangat pada diaaaaa...

Mama sayang semua anak-anak mama....

4 comments:

zue_ra said...

Seronok tgk org ade ank kembar....hihi

eMMe said...

bestnye ada anak kembar... hope saya pun cam sis, dpt dua skali, now tgh twin pregnancy, doakan saya Sis..thx share citer...

Salam kenal..

MommyIZZ5 said...

bestnya twins gegirl..cute plak tu...i punya twins boboy je..^_^

Unknown said...

comelnya si kembar tu....

jemput datang ke blog saya untuk tips penyusuan, kecantikan & kesihatan

http://mama-iloveu.blogspot.com/