Sunday, September 23, 2012

JaLaN-JaLaN MeLaKa

Kitorang pergi Melaka masa cuti Hari Malaysia minggu lepas.. Alasan utama aku ialah aku nak cari kipas tangan untuk persembahan tarian... Dengan berani dan konfidennya aku mintak En. Suami bawak kitorang pergi Melaka... Nasib baik dia setuju jugak...
( setelah aku merajuk dua hari + cakap dengan nada sayu sambil kelip-kelip mata...) hahahahah...

Untuk bagi tak nampak macam "apakejadahnya gi Melaka semata-mata nak beli kipas!!!"... Aku plan laaa percutian kecil-kecilan untuk famili aku.. Kitorang stay Hotel Equatorial Melaka.. Dekat sangat dengan Dataran Pahlawan.. Memang betul2 di kawasan bersejarah Bandar Hilir.. Kalau ikutkan org2 muda atau pasangan tanpa anak2, memang elok sangat laaa boleh berjalan jer dari hotel untuk round2 Bandar Hilir tue.. Sangat best kalau dapat tengok semua tempat bersejarah tu tau.. Kitorang takleh nak buat macam tu sebab anak-anak kecik dan berderet... Huahuahuaaa..


Sampai-sampai makan MCd dulu... Hmmmm... Jalan jauh2 makan mcd jugak!!


Dah sampai hotel... Kitorang check-in dulu dan lepak2 jap.. Konon nak suruh budak2 tido dulu supaya tak meragam nanti.. Tapi tak tido pun diorang ni.. Excited terlebih sudaaa..



View dari balkoni bilik... Kaler kelabu tu Melaka Mega Mall.. Bersambung ke Dataran Pahlawan..


Petang tu, kitorang terus jalan kaki ke Dataran Pahlawan.. Tuju terus ke Heritage Gallery.. Kipas! Kipas!!!! Tu kannn tujuan utama kitorang ke Melaka.. heheheh..

Tengah pilih kipas...
 
Macam2 ada kat sini... Aku rasa macam nak beli semua jerrr... Seronok bila tengok barang2 kat situ.. Ada kerepek2, keropok ikan, belacan, cencalok, barang2 kraftangan mcm kipas, payung, tudung saji, topi, baju2, barang hiasan rumah... Gerammm jer tengok!!!



 

Malam pulak, kitorang plan nak ke Jonker Walk.. Rasanya macam best jer kalau pergi situ.. Kitorang naik beca dari hotel.. Sini banyak beca.. Tourist kat hotel ni ramai yang naik beca jer utk jalan2..


Dah sampai Jonker Walk.. Terlampau ramai orang.. Bersesak2 dan panas sangat.. Kesian kat anak2 aku laaa sbb penat berjalan.. Tak beli apa pun sbb situ kawasan cina.. Aku tak minat sgt barang2 dia.. Lagi best kat Heritage Gallery tadi...


Lepak jap kat kawasan bersejarah Bandar Hilir... Lepak sambil berfikir nak naik beca ker or nak jalan kaki balik ke hotel..... Hmmmmmm...


Memandangkan beca mahal sangat.. Kitorang gigih laaaa balik jalan kaki.. Paling kesian anak2 aku laaa.. Jauh gak bila berjalan kaki.. Si Suci tu plak, takmo letak... Nak berdukung jerrr 24jam.. Hadoiiilaaa..

Kat A'Famosa.. Kat area sini gelap lak..

Balik hotel, terus naik kereta, kitorang tuju ke Perkampungan Ikan Bakar Terapung Umbai.. Dah pernah makan sini dulu..  So, kitorang nak makan sini jerlaa..

Sampai2 dah lambat.. aroung 10.30 malam... Tapi orang masih ramai...

Balik hotel dah pukul 12.00 tgh malam... Mngantuk sudaaaa...


Pagi, kitorang check-out awal sikit... Round2 naik kereta jer laaa.. malas nak singgah2 melawat.. Lagi pun aku memang biasa ke Melaka.. Ni la tempat dating aku dan En. Suami dulu... hikhikhik..
Gambar2 kat bawah ni semua snap dalam kereta jer..




Hotel kitorang duduk...


Balik singgah ke Jusco Bandaraya Melaka...

Sempat lak anak2 aku main2 kat sini.. Rate dia RM8.00 per entry.. Takde limit masa pun.. 





Dah penat main2, kitorang pun balik laaaa ke KL semula... Tak puas laaa bercuti.. Rasa nak gi holiday lagi nanti....

Inilah watak utama dalam cerita ni... Muahhahahaa.. Dapat beli jugak akhirnya...






1 comment:

Siti Asiah said...

banyaknye kipas...nak satu...esok nk bertolak ke Melaka...:)