Friday, March 8, 2013

Kisah Aku dan.... Batuk...

Kat sini aku nak share kisah sakit2 tua aku nie haaaa... Sejak aku pregnantkan Suci, memang aku selalu batuk2 especially waktu malam sebelum tidur.. Lepas jer aku bersalin, batuk tu makin menjadi2... huhuhu.. Aku buat andaian sendiri laa konon2nya kesan epidural yang buat aku batuk teruk..

Tapi memang betul tau.. Aku batuk hampir setiap hari.. Dah dekat dua tahun tau aku batuk2 camni.. Biasanya teruk bila waktu malam.. Aku dah biasa sangat dah dengan tak cukup tidur!!! Sebab aku banyak berjaga bila batuk2 tu menyerang.. Adoiilaaa.. Kalau nak dikira, dah berpuluh2 botol ubat batuk aku dah telan.. Masih tak sembuh2 jugak.. Sampailaa minggu lepas, aku kena sakit pinggang yang teruk.. Sakit tu kat pinggang belakang aku.. sakit woooo... Especially bila aku batuk dan bersin.. Macam tersentap kena kejutan letrik tau!!! siap nanges2 aku ngadu dgn En. Suami..

Terus aku teringat petua yg kawan aku pernah bagi dulu.. Dia suruh aku makan madu campur dengan limau nipis.. Jadinya, teruslaa aku gi beli madu setelah aku sibuk google sana sini... kikikiki..

Gambar ni pakcik google bagi..

Ni laa madu yang aku beli.. Rasa2nya macam boleh percaya jer kat jenama ni... Banyak juga yang jual madu secara online.. Tapi susah nak percaya madu tu betul2 madu asli ke tak... At last aku beli jer laa jenama ni.. Lagipun kiosk dia ada di Econsave Bangi.. Senang aku nak gi beli..
Gambar ni pun pakcik google bagi...

Balik rumah jer, terus aku bancuh madu dalam air suam dan campurkan dengan limau nipis.. Malam tu, aku tidur tanpa batuk macam selalu.. Syukur sesangat!! Bila bangun pagi pun, dah takde masalah sakit tekak dan lendir kat kerongkong macam selalu.. Legaaaa...
So, sekarang ni aku amalkan minum madu dan limau nipis ni tiap2 hari.. Harap2 akan sembuh terus laaa lepas ni.. Dah lama tau aku tersiksa sakit setiap hari selama bertahun2!!! Harap2 juga kulit jadi cantik dan awet muda sekali!! muahhahahaaa... Lagipun ada banyak kelebihan madu ni.. Opppss.. minum madu tau, bukan bermadu!!!! huhuhu...

2 comments:

CeqGu said...

Dah jumpa doktor ke? Harap2 pasni hilang terus batuk tu

Iena Norie said...

ceqgu, mmg dh byk kali jumpa doc.. sejak dua tahun lepas lagi.. tapi bukan doc pakar laa.. dah byk kali makan antibiotik dah... kali ni malas dah nak g doc.. makan madu dgn limau tu mmg cepat kesan dia... harap2 pasni terus takde batuk langsung..